Vad påverkar priset på en filmproduktion?

En bra filmproduktion får du betala för. Och om du vänder dig till proffs är det inte ovanligt att det kostar bra mycket mer än om du lejer en amatör. Men det kan fortfarande vara skillnad på pris mellan olika produktioner. Det har flera anledningar som kan vara bra att tänka på.

Filmproduktion med ett större team

När en filmproduktion kräver ett större team kostar den på ett naturligt sätt mer. Om fler ska vara med och spåna på idéer och sedan skriva manus får du betala mer för det. Vissa reklambyråer har som standardprocess att ett större team är med och tar fram idéerna för filmproduktionen. På så vis kan man komma fram med flera förslag och det kan vara väl värt pengarna.

Med eller utan skådespelare

Om en reklamfilm kräver skådespelare kommer det också att kosta mer. Detta oavsett om det bara behövs röster eller om det ska vara kändisar med i filmen. Tecknad film kan göras med röster. Kanske behövs det bara en presentationsröst.

Även om det går att låta de som jobbar med filmproduktionen lägga på röster är det inte alltid önskvärt. En unik röst från en person som vet hur man spelar in ljud till filmproduktion kan vara det som gör att filmen får god spridning när den är klar.

Marknadsföring av filmen

Det kan också vara så att du vill få hjälp med marknadsföring av reklamfilmen. Det får du givetvis betala för. Men filmen bör vara väl anpassad till olika medier som en del av priset. Du ska inte behöva betala i efterhand för ny klippning och annat för att få den att passa fler mediekanaler.